Followers

Monday, December 30, 2013

widuri, kesuma dan rama rama

lewat senja,
masih ada rama rama terbang di desa 
barangkali mencari anggerik rimba 
rama rama terbang rendah ke kaki bukit di hujung desa 
enta apa ada di sana 

lirik mata melorot kesana 
mata si kesuma bukannya rama rama.
 kesuma?
siapa dia
 aku kira dia juga jejaka desa 
kerna langkah kesuma kulihat macam arif saja 
serupa terbiasa menonong ke hujung desa 
tempat ada pelangi senja. 

ohh aku tampak susuk tubuh tegap milik si kesuma 
merenung bumbung teratak usang widuri 
widuri, puteri yang aku cerita tempoh hari 
ingat lagi?
 kisah KISAH TAK ENDAH? tempoh hari
 itu milik widuri yang aku cuba teladani.

 apa pula cerita kesuma, rama rama dan widuri? 

cerita tempoh hari banyak yang aku teladani 
aku lihat langkah perkasa kesuma ke arah desa 
menuju terus ke rimba mencari rama rama. 
meski sudah lewat senja. 
apa dia tidak tahu itu kerja sia sia? 
mana mungkin dikejar rama rama desa.
 aku ligat tertanya tanya. 
apa pula cerita kesuma dengan rama rama 
tika senja aku jejak langkah kesuma hingga ke teratak bonda 
teratak bonda kesuma rupanya di hujung desa 
selang satu baruh dengan pondok usang widuri siputeri desa.
 kesuma aku lihat dia tegap saja diberanda 
melorot mata ke arah sana 
tempat widuri berteleku sebelah gerek yang beroda 
sesekali jurai rambut diseka turut menguak jendela. 

apa kesuma ini kepingin cinta puteri desa?
 aku tinggalkan kesuma
 laju mengayuh gerek pulang ke rumah bonda 
senyum melirik kearah widuri, dia bersahaja 
barangkali, tiada sedar tingkah diperhati kesuma
 tak mengapa.. ada masa aku pasti teroka 
apa cuba kesuma buat dengan widuri dan rama rama di hujung desa 
mari pulang segera 
sudah lewat senja
 nanti kita sambung cerita 
kisah pelangi kala senja 
juga kisah kesuma di hujung desa. 
ya nanti aku teroka bila ada masa. 

30122013_1609. MASOFFICE



Friday, December 13, 2013

bau cinta

aku terjumpa bau kau, 
walhal tiada siapa yang lalu. 

aku toleh.
entah arah mana. 
mencari hidu apa.
dari siapa. 

tiada siapa yang menyapa. 
khayalan aku kalau kata serupa dusta. 
ehh tapi memang ada baunya,
baru tadi aku terjumpa. 

berteleku disitu
aku belek kamus rindu
tersusun rapi dalam kalbu
menunggu tanpa jemu
walhal aku tak tau kapan kau bertamu
menjengah aku. 
ya terhidu bau itu.
ianya kamu!!
memang aku takpernah ragu
yakin sekali aku
yang terjumpa tadi bau kamu,
ya kamu!


arjuna,
kau tau apa aku nak cerita kalau kita bersua?
kalau ada tika kau dapat ku jumpa, 
aku mahu kata
kau adam yang segar dalam deria ketujuh kita.
Adam yang sentiasa ada kala aku suka atau duka.

arjuna,
kalau kita sempat bersua
ada banyak aku mahu cerita. 

kisah tak endah widuri
mari sini
aku tunjuk nanti
widuri setia menunggu arjuna yang dicintai
takpernah berganjak tapakknua dalam hati
bagai sudah sebati
seperti digari. 

kau tahu adam itu siapa?

kata widuri, 
adam serupa arjuna
lelaki perkasa yang dia cinta
kata widuri,
arjuna sahaja cukup membuai bahagia.
arjuna si adam yang petah berbicara
ilmu penuh didada. 
kerna itu dia pilih saja derita
tekad demi arjuna
yang dia cinta. 

arjuna,
kalau hari ini kau ada, 
aku cuma mahu kata.
kalau tidak aku dengan kau
maka aku derita
adam ibarat tiada
sepi tidak bersuara. 

kalau hari ini kau bertamu senja
aku pilih beranda,
tempat kita berseloka
mendengar adam berdebat bicara. 


rasa bugar
bak ditiup semilir
kalau kau hadir. 

arjuna,
cinta widuri pada putera
aku fikir tak mungkin dilupa,
walau nanti adam hentikan bicara. 

bau kau tetap ada,
meski kita tidak bersua.
aku terjumpa ia
kerana ianya bau cinta. 

bau cinta, 
hanyir.
kelat.
tapi ada cerita
 adam hadir
cinta terpahat.

bau cinta
manis
lemak
kerana arjuna
widuri menangis
teresak esak. 

bau cinta bukan indah belaka
kerna kita hidup bukan di maya. 
ianya nyata.
ada adam si arjuna. 








Wednesday, December 11, 2013

lalu aku ini debunga atau zarah yang tiada apa

assalamualaikum dan selamat malam.
moga kita dalam rahmat dan berkat ALLAH. dipelihara iman dan terus dalam nikmat islam.

kisah kematian ahmad ammar, pelajar malaysia ke turki yang berumur 20tahun. belum puas saya geledah.
cuma kekangan waktu membatasi.

lalu malam ini.. sy terokai kisah kisah ammar.

ALLAHU SUBAHANALLAH..

sy jumpa video ini. luanglah masa.. hayati isi video ini.
 http://www.youtube.com/watch?v=gjl3XsxZP34

sebagaimana yang saya ceritakan dalam entry saya sebelum sebelum ini, sy tidak pernah bersua dengan si pemudah hebat ini. maha suci ALLAH.. kepergian Ammar membuatkan hati ummat terbuka. terasa ada getar semangat muhajid. kepergian ammar membuka hati ummat seperti saya yang sekian lama terkatup rapat. tenggelam dalam amukan nafsu dan gelora hasutan syaitan yang direjam.

astaghfirullah.. astaghfirullah.. astaghfirullah..

tertunduk malu.lidah ini kelu.

ammar, yang meninggal dilanggar ambulan dalam perjalanannya untuk mengajar risalah an-nur untuk kali pertama kepada pelajar baru dari thailand, kemboja dan malaysia. dalam usia seawal itu.. ammar mampu menjadi insan hebat yang di kagumi ummah.

sungguh. terkesan. selepas melihat gambar ammar dikafankan.. sy hairan. kenapa sy begitu tertarik untu menggeledah kisah demi kisah artikel demi artikel yang ditulis mengenai ammar. apa istimewa ammar? siapa ammar? mengapa dia yang diuar-uarkan seluruh negara?

maha suci ALLAH menggerakkan hati saya.. membuka satu demi satu video ammar.. untuk tontonan hati kering saya ini. ALLAH... jauhnya beda ammar dengan saya tiada tara. ibarat zarah yang hancur berkecai.
allah.. kematian ammar, menghidupkan kembali jiwa saya dan barangkali jiwa jiwa ummat islam seantero dunia. maha suci ALLAH membuatkan kepergian ammar sarat dengan sejuta hikmah dan teladan yang kita perlu jadikan pedoman.,

pada malam kematian ammar, seorang ammar junior, (kalau dilihat dalam video diatas, diceritakan oleh emak ammar,, ada seorang budak yang juga bernama ammar dari sik kedah) telah bermimpi ammar telah bertemu bidadarinya dalam keadaan yang sangat cantik. ALLAHHH.. berjujuran air mata sy.. tak tertahan. beruntungnya ammar.. engkau pemuda pilihan ALLAH.
bukan sahaja berakhlak mulia, tetapi memiliki jiwa mujahid yang kental.

lagi berjujuran air mata saya apabila dimaklumkan bapanya bahawa jenazah ammar masih suam suam, elok dahi tepercik peluh walhal jenazahnya dimandikan dalam bilik sejuk selepas 44jam meninggal.
ALLAH.. dikebumikan satu perkuburan dengan ayup al-ansari iaitu tuan rumah yang menumpangkan nabi berjihad selama 90 tahun sebelum meninggal. allah.. penghormatan didunia sahaja sudah begitu.. lalu saya siapalah cuma. ALLAH..

tempat yang sama, Ada muhamad al-fatih di perkuburan itu. Muhamad alfatih adalah pembuka kota konstantinopel.
Ada khulafa uthmaniah. Kalifah uthmaniah terakhir.
Ada maulana jamaludin rumi- ahli sufi. 
Ada badiuzzaman said nursi- penyelamat aqidah bangsa turki. Yang dirobek oleh barat. 
Adanya recep tayyip erdogan-pemimpin umat islam yang mempunyai visi ummatik.


ALLAH..

ammar, di ajar tiga pekara utama:
- ikhlas
-sungguh sungguh
- berkhidmat untuk orang lain.

sy masih belum habis menggeledah kehidupan Ammar. namum apa yang saya harapkan.. ALLAH terus pilih saya. dari kisah Ammar ini.. ALLAH buka hati saya yang penuh noda hitam, yang berabad terkatup rapat, penuh dusta, medampingi ilmu allah.. memilih jalan redha ALLAH.

saya mahu ALLAH terus temukan saya dengan orang yang mempunyai semangat hebat seperti ammar, kalaupun bukan sehebat ammar..memadailah dia memiliki secebis kental ammar. temukan saya dengan orang orang yang apabila mendampinginya mengingatkan saya hakikat kehidupan abadi selepas kematian. meminjam kata kata jalaludin rumi- jalaludin rumi- kematian itu adalah permulaan kehidupan yang abadi.

sy akui.. kematian ammar ini.. menghidupkan jiwa jiwa yang sudah lama mati. dan sayalah yang memiliki jiwa itu. astargfirullah.. sy lah si pendosa itu.. 
maka beruntung ibu dan bapa ammar.. melahirkan anak soleh yang ALLAH pilih untuk jadikan tauladan kepada ummah hari ini. 

sy tidak tahu bagaimana cara untuk sy suarakan.. khabarkan.. bahawa kematian ammar ini.. benar benar membelah jiwa saya. membasuh mata buta saya.. memcuci nanah dosa, noda hitam yang bersarang dalam hati kelam saya. kisah ini juga yang menampar hebat minda dan hati saya bahawa kubur gelap itu tiada berteman. ditinggalkan sendiri. tiada sesiapa melainkan bekalan amalan yang dicari di dunia hari ini.. ALLAH..

kubur itu bergelap gelita tanpa cahaya...berlingkar cuma ular berbisa beserta jengking kala, jika tiada penghijrahan dari saya saat ini. 
kisah ini mengingatkan saya bahawa tiada lain selain al-quran sahaja peneman kegelapan itu.. juga memberi amaran kepada saya bahawa mati itu tidak pernah mengenal usia dan siapa. bahawa neraka yang ALLAH janjikan azab pedih yang tiada tandingnya. nauzubilallah.. tak mahu saya huni.. bahawa kubur kian menyempit hingga mengeriukkan rusuk rusuk becantum kiri dan kanan. ALLAH..ALLAH..ALLAH.. 

tak terluah. tak terkata. tak terungkap.tak terlafaz. 

cuma doakan untuk saya. supaya ALLAH tetap memberi saya taufiq dan hidayah. 
tetap memberi saya kesabaran yang luar biasa. tetap menghadiahkan ikhlas dalam hati saya. 
cuma tolong tolong.. tolong.. doakan saya supaya ALLAH tetap memberi saya peluang dan ruang untuk kembali mencari redha ALLAH. supaya ALLAH terus menganugerahkan pendamping pendamping hebat kepada saya...yang mendekatkan dan mendidik hati sy supaya tidak penah lupa akan ALLAH.. tidak penah lupa akan nikmah kemewahan.. tidak pernah akan lupa akan hakikat syurga dan neraka itu PASTI!

ALLAH..
 tenggelam aku dalam noda dan dosa
angkuh berjalan dipentas dunia
walhal aku alpa
jasad ini ihsan ALLAH.
bernafas pun ihsan ALLAH.

ALLAH..
malu aku 
merungut
melalut
resah
gelisah
walhal kurnia ALLAH itu percuma. 

maha suci ALLAH..Pemilik jagat dan cakerawala.. yang menggerakkan hati hati manusia.. 
maka gerakkanlah hati aku ke arah redha-MU
maha suci ALLAH pentadbir sekian alam. yang mentadbir selurun kitaran alam semesta
maka tuntunlah hati aku ke arah redha-MU
tadbirlah hati aku ke arah jalan lurus-MU

ALLAH..ALLAH..ALLAH
aku tak miliki apa apa selain kurniaan ihsanmu
tiada upaya ALLAH..T_T

Monday, December 9, 2013

didikan jiwa

assalamualaikum dan selamat petang. moga kita terus dalam rahmat dan redha Allah.

awal november lalu, kita di dihebohkan dengan kehilangan saudara ahmad ammar ahmad azam. semua status di laman sosial menceritakan perihal kematian ahmad ammar, lalu sy tertanya tanya siapa dia ahmad ammar ini hingga semua meratapi kepergiannya. bagaimana cara kematian beliau sehingga semua orang merasakan kesayuan yg sama.

lalu sy mencari kisah kematian ammar di internet. artikel demi artikel sy jengah dan baca. masih belum puas. tidak menjawab cara kematiannya. hinggalah sampai pada satu 'page', ada seseorang telah menyiarkan video ammar, dari kecil hingga pengkebumian beliau.

sy sabar menunggu waktu rehat, sebab waktu itu sy dibilik training. sy tak bole 'view'  video itu.
kemudian, sambil sambil itu sy baca page ustaz hasrizal jamil, beliau menceritakan perihal ammar yg menjadikannya idola dalam mencari ilmu sejarah turki uthmaniah. sy skrol penulisan ustaz hasrizal sampai habis. kemudian beralih ke artikel yg lain. ada gementar dalam hati ini. allahu.

kemudian video ammar sy tengok sampai habis. tanpa sedar air mata sy deras mengalir. tiada silu. entah mengapa sy terasa begitu terkesan. terasa begitu hebat si lelaki muda yg biasa biasa sahaja itu.

bagi yg ini melihat video ammar,
ini salah satu link yg sy baca. http://www.nizarazu.com/siapa-sebenarnya-ahmad-ammar-ahmad-azam/


maha kuasa Allah. siapa dia ammar ini. pemuda malaysia? apa yang dia lakukan hingga ketika kematiannya seluruh turki memberi penghormatan kepada jenazahnya. di kebumikan bersama sahabat nabi. subahanallah.. di sembahyangkan jenazahnya oleh ratusan malah mungkin ribuan jemaah. di usung bergilir gilir ke kawasan perkuburan oleh lautan manusia. allahuakbar..

anak muda ini siapa?  ibu bapa ammar siapa? beruntunglah ammar dan ibubapanya. masyaAllah.
tidak dapat menahan kesedihan. laju air mata sy mengalir. walhal ammar bukan siapa siapa pada sy, malah sy tidak pernah kenal beliau sebelum cerita kematian ini tersebar. untuk apa sy menangis?

esakan sy ini, sy kira bukan menangisi kepergian pemuda itu. tapi lebih memberat kepada rasa kehilangan  atas kepergian seorang pemuda hebat yang yg baik perkertinya semasa hayat. sy rasa, insaf. apa kematian sy nanti dirasai kehilangan atau disyukuri ketiadaan?

apa hayat sy, sy mampu menjadi ammar yg banyak jasa dan baktinya kepada islam? pada sy ammar bukan lah saingan bagi bandingannya dengan pemuda zaman rasulullah atau para sahabat. kalau kita baca sirah islam, tentang kisah para sahabat, lebih hebat perjuangannya. tp apa yg sy mahu katakan di sini.. nilai kesantunan ammar seperti pemuda zaman rasulullah.
allahuakbar.

ibu bapa ammar mendidik dia bagaimana hingga pekertinya begitu indah dan santun?  subahanallah.

seusai tengok video, sy langkah ke artikel yg lain. belum puas sy cari siapa ammar ini. sy baca kisah oleh ibu dan sahabatnya. masyaAllah.. semua membicarakan tentang pekerti mulia ammar. beruntungnya ammar. semasa hanyatnya disenangi, ketiadaannya ditangisi malah dikagumi lagi.

lalu sy toleh dalam diri sy, bagaimana hayat sy ini? apa mati sy pula bagaimana? keseorangan dikubur ditemani ular berbisa nauzubillah. atau ditemani alquran penerang kegelapan?
sy menangis. takut. rasa diri tiada apa apa jika dibanding dengan ammar yg usianya baru mencecah 20thn tetapi jasa dan bakti seluruh dunia dicurah. allah.

kisah ammar menekan jiwa sy. begitu memberi impak yg sgt besar dalam diri sy. hingga saban malam saat sy liat bangun qiamullail, sy terus teringatkan kisah kematian ammar ini,, sy jadi malu. malu pada Allah..diberi nikmat yg pelbagai, tapi masih leka.

rentetan dari video ammar, setiap hari malah setiap waktu sy memikirkan kematian sy. amalan sy. nasib sy ditinggalkan dikubur bagaimana? apa amalan sy diterima? T_T.
alhamdulillah, sy berasa beruntung ditemukaj dengan kisah ammar, yg membuatkan sy berasa dekat akan kematian. memberi sy rasai nilai keinsafan yg maksima. harapnya rasa ini kekal dalam hati sy buat selamanya. insyaAllah.

kemudian, sy terjumpa video dr.MAZA yg bertajuk SAKINAH.   satu lagi penyuntik ketenangan sy temui. alhamdulillah.

https://www.facebook.com/chaleacharito/posts/10200779168754483

video ini juga sy kira vaksin untuk sy.  sy rasa terpujuk. sy gagah untuk mahu terus melangkah. redha allah itu tunjang utama. pada sy yang jahil dan sentiasa leka ini.. ujian sekecil cuma pon dirasa berat membatu di bahu. mudah mengalah, keluh kesah. sedang sy lupa sebenarnya janji sy menjadi mukmin bertaqwa ini sedari luhmahfuz lagi. sy lupa dan semakin alpa apabila diturunkan kebumi dan dilimpahi nikmat yg pelbagai.

sy mohon Allah terus dekatkan sy dengan insan insan yg mampu memberi didikan jiwa kepada sy, agar terus dekat dan memlilih jalan redha ilahi. sy mohon allah terus memberi sy hidayah tanpa henti hingga hujung usia sy.

sy mohon agar Allah terus tuntun hati yg, tetap, walaupun sy tidak seperti ammar.

Allah.. allah.. allah. pilihlah sy. untuk terus diberi hidayah.
moga allah pilih sy, kita dan kalian untuk mendiami syurga abadi.

amin. 

Sunday, November 17, 2013

sini aku tunjuk!

lagu rindu, irama syahdu. 
titik cinta bertemu
menyatu padu. 

titik titik merah
merembes basah
dia bagai tidak pernah endah
apa lagi ambil kisah.

aku nampak dia, masih sama
tidak berganjak waima sejengkal. 
diruang jendela usang itu, 
duduk berteleku
sesekali menompang dagu.

iris melorot ke arah dia. 
tertanya tanya, 
sekadar bermonolog cuma. 

aku jelas nampak ia, 
berselindung balik jendela
tak mahu aku bertanya 
biar jadi pemerhati saja

esak tangis dia bergema
titik titik merah dibiarkan saja
deras basah bersama air mata. 

luka dia seakan membarah
kalau tidak diubah, 
maka kekal disitu taksudah
aku bimbang dia rebah. 

sini aku tunjuk luka kau. 
titik titik basah itu darah
bukan aku marah kau tak endah
tapi berpada-lah!!

sini aku tunjuk luka kau. 
nah
sudah bernanah
memamah meratah 
hingga kau tak betah
mencari apa yang tidak sudah. 

jangan bilang aku tidak pernah faham
impian yang kau padam
cinta kau digodam.
mederita saban malam
demi kisah cintak yang kau tak mahu padam. 

sini
sini. 

duduk sebelah aku
mari aku bisik cerita aku
bukan kisah dongeng di muka buku. 
tapi ini kisah aku 
yang sama macam kamu. 

sini aku tunjuk. 
aku tak pandai menunjuk
aku pon jenis menjeruk
mahu dipujuk
mahu dipeluk. 
tapi kisah itu tak bertajuk
sudahnya aku merajuk.

kau, 
mari sini luka itu aku balut.
bahu aku boleh kau paut
melepas sendu
aku tak pernah jemu
apa saja untuk kamu. 

sini aku tunjuk, 
parut luka aku lagi mendalam
tak mampu aku padam
tapi aku nak kau tahu ianya cuma kisah semalam
biar lah ia
semakin hari semakin berbalam.

kisah kita hampir sama
cuma luka kita berbeda

kalau aku, 
aku biarkan dia bahagia
membiar saja 
bermakna aku pilih derita
ya derita
tapi kalau untuk dia
aku biarkan saja. 
satu dunia mencerca
aku pekakkan saja
ini bukan sandiwara cinta

kisah realiti tidak seperti maya 
tidak sama seperti cinderella dengan putera raja
hujung cerita ada bahagia
tidak
tidak seperti itu yang indah belaka.

kalau luka berdarah
merembes basah
buat kau jadi tabah
tiada masalah kau buat tak endah
tapi bepadalah.
jangan ambil mudah
hubungan dengan ALLAH.

aku bicara bukan bermakna solehah
jauh sekali seperti mujahidah. 

cuma aku mahu tunjuk, 
aku juga pernah kalah
pernah rebah
menangis tak sudah
hati gundah
semua kerana pilih jalan salah.
lalu menyesal pun tiada faedah.

lorong berliku
bukan kita yang mahu
tidak kita pinta ada disitu
tapi jangan pernah rasa jemu
ia anugerah dari yang SATU
mengajar kita supaya tetap jitu.


*hidup ini konon konon saja tiada apa apa
walhal gelodak memendam rasa
air mata masih bersisa
tak siapa dapat baca, 
tidak mengapa
kita simpan saja
tunjuk kita bahagia. 


Tuesday, November 12, 2013

Arjuna?

Apa kabar arjuna. 

Celik celik dinihari
Terpercik peluh di dahi. 

Telefon ku ditepi berbunyi
Sudah aku teliti isi
Sudah aku kenali si pemberi.

Arjuna, 
Aku amati bait bait kirimanmu.

Rasa bugar
Tidak hambar
Tidak tawar.

Arjuna, 
Entah bagaimana
Antara kita bagai anda sengketa
Walhal aku tidak pernah berdusta
Tidak bernah berbeda
Masih sama tetap setia. 

Saban malam
Kau lah meneman. 
Katakata penuh sopan,
Ibarat penenang.

Kisah cinta kepada arjuna


Asal cerita 
kita bahagia dalam seloka
Kita tersenyum ceria
Bercanda tiap masa
Kau ajar aku cara bahagia
Kau beri aku erti cinta
Pendeknya kisah kita baik baik saja
Indah indah belaka
Tiada sengketa.

Namun tidak aku sangka
Kisah kita mula di duga
Bagai racun membaja
Ditanah melata.

Apa aku boneka?
Kau cuma bersandiwara saja? 

Amarah membuak
Di kemuncak
Mecanak canak
Bagai diternak! 

Si sopan jadi bengis
Kisah penuh tragis
Aku menangis
Bukan kerna sedih
Cuma aku ragu,
Madu sudah jadi candu?
Cinta sudah jadi sengketa?
Kalau ya takkan sekelip mata.
Apa aku boneka?
Hingga kau senang senang saja 
Bersandiwara dusta! 

Arjuna, aku tidak taksub akan cinta
Tidak mabuk dengan seloka 
Tidak leka dengan cumbu asmara
Tidak lupa berjaga jaga
Tidak . Tidak pernah alpa
Waima seketika! 

Arjuna, 
Rupanya dalam cinta ada bisa
Yang tak disuka. 

Kalau aku pilih bahagia,
Maka aku derita
Kalau aku pilih kamu
Maka ibarat aku makan candu!

Lalu aku pilih kejap
Berdiri tegap
Berpaut erat.
Tidak berganjak! 

Ndak mahu tersilap petak.
Takut tertetak
Ndak mahu tersilap bicara 
Takut tersula.

Tidak aku kesali
Cuma aku mahu ketahui
Kenapa ada membenci? 
Apa perasaan cinta aku tak suci?
Hingga harus berkelahi
Terus membenci.

Arjuna,
Kalaupun cinta aku tiada sudahnya untuk dinikahi
Aku pujuk hati
Sejarah itu sudah memadai
Akan aku kenang sampai mati.

Aku pilih jalan duanya penuh derita
Mereka tidak mahu kita bersama
Sulam bahagia.

Aku pilih jalan yang tiada sengketa
Meski aku tahu aku lah cagarnya
Satu atau dua sama sahaja
Semua derita aku rasa 
Kalau tidak kita bersama.

Boneka
Dalam sangkar hiasan permata
Lebih indah hidup dipenjara
Percuma. Sia sia. 

*Tusuk belati
Biar terus mati.
Tapi ingat mati sekali 
Hidup pula nanti
Untuk diadili
Depan rabbi! 

Hati hati dalam membenci! 














Saturday, November 9, 2013

Padah tak endah

Padah kalau hati berdarah tapi buat tak kisah. 
Orang buat mudah pun kau rase tak kisah! 

Walhal aku tau bukan kau tak kisah cuma cinta kau tu tak sudah. 
Hati  kau dilenyek terpesek pon kau senyum gelak mengkekek padahal hati sikit punya sakit. 

Kau, sampai bila nak buat tak endah pasal cinta kau yang tak sudah? 

Duk tunggu apa
Benda macam tak kemana
Yang sana macam tak nak apa apa
Datang pergi dalam hidup kau ikut suka
Kau kata cinta
Yang sana takkisah apa
Sudahnya kau jugak merana! 

Kau duk melangut apa?
Pikiran sampai ke china
Otak merewang kemana
Macam pikir masalah negara! 

Aku dah cakap, kau tinggal saja
Cinta kau angan jenis saja
Tak ada apa. 
Yang sana datang dalam hati kau waktu senja, 
Tindak tanduk berbahasa. Nampak sopan saja. 
'Manis' macam gula
Tiap kali jumpa hati melambung asmara!
Cinta arjuna macam indah saja
Tak tau itu lag yang buat kau merana
Hidup dalam cinta yang tak tau status apa!!

Nah, buku agama. 
Baik baca bila kau suka.
Aku beri al-karim atas meja,
Bacalah bila kau ada masa,
Celah cari masa,
Itu harta paling berharga. 

Prejudis aku pada cinta kau
Bukan bermakna aku tak pilu
Cuma tak mahu kau sendu tahan rindu
Padahal arjuna tu milik kau pun belum tentu! 

Konfrantasi kita, 
Mungkin buat kau terluka.
Bait kata aku buat kau mengata
Kau, aku tak suka.
Biar lah. Aku lancang berkata biar kau buka mata. 
Nampak macam aku taksuka. 
Lantak, aku cuma taknak kau berduka! 

Cepat!
Jangan kau buat tak kisah
Hati kau macam diratah
Sudah lah bernanah. 
Susah kalau kau jenis tak endah
 Konon sayang tak sudah
Sampai punah

Padah buat tak endah.
Kalau selalu tak ambil kisah
Lama lama punah! 
Hah jangan menyesal tak sudah! 

*hati kering
Terumbang ambing
Dipenyek arjuna jadi lempeng
Masih pandang enteng

Nak tunggu apa? Sampai bila





Sunday, October 27, 2013

apa pun. kalau ianya kerana ALLAH. pasti indah

assalamualaikum,.

selamat malam. moga kita terus dalam rahmat dan berkat ALLAH. redha ALLAH.

alhamdulillah.. ALLAH pinjamkan rasa bahagia dan cinta untuk sy hari ini. ekceli dari minggu lepas. perasaan bahagia bercampur baur dengan rasa terharu. bersyukur.

dari sebelum raya puasa sampai bulan ni. sy rasa sy mengalami saat saat paling getir. meski, masalah itu bukanlah seberapa cuma. tp ianya tetap sukar. memilih antara kerja dan pelajaran. antara cinta dan kasihan. antara keluarga dan perasaan.

perasaan tersepit. tak terluah. sesak. sendat. sedih. marah. bercampur baur.

hidup saya dalam tempoh 3-5 bulan ni.. banyak tidur. ada saja waktu terluang sy akan tidur. sy elakkan dari berfikir perkara yang tak mampu sy selesaikan. tanpa sy sedar sebenarnya.. saya cuba lari dari masalah sy sendiri. mengelat dalam hidup.

satu malam. sy duduk sendiri. perhatikan wajah si emak. yg lena disebelah.  tak lama lepas tu. emak bangun. sy toleh jam. 3 pagi! baru tiga jam emak tidur. dah bangun. sementara sy masih tergolek golek. emak kalih ke tepi. sy pura pura tidur. pejam mata. tak mahu emak tahu sy masih jaga. ligat berfikir. resah.

emak menapak ke bilik air, tak lama kemudian. sy nampak emak sudah siap sedia di sejadah. ohh emak mahu qiam rupanya. sy masih kaku disitu. dalam gelap. terbaring sambil mata memandang emak dari belakang. emak mula dengan solat hajat. sy dengar halus bacaan emak. lepas itu emak membaca doa. dari buku buku dan kitab beliau. solat lagi. sujud emak lama. antara solat dua rakaan ke dua rakaan lain.. emak selang seli dengan zikir. doa. bacaan quran. sy mula sebak. mengalir air mata tanpa sedar. emak yang semakin tua.. tapi masih gigih bangun malam. walhal kudratnya yang tinggal tidak seberapa.

sy perhatikan. tiap sujud emak, lama. terlalu lama.esak esak emak mulai kedengaran.  usai tiap rakaat. emak menadah tangan lama. terdengar esakan emak makin kuat. meski suara emak perlahan. sy jelas dengar butir butir doa yang terkeluar dari bibir emak. ALLAH.. hati ini tiada mampu tahan lagi. setiap doa emak adalah untuk bahagia si anak. tangis emak kerana rindu akan nabinya. tangis emak kerana penciptanya. doa emak sungguh sungguh. tiada pengharapan lain selain ALLAH. sy jadi malu. sy masih tetap perhatikan emak. sampai lah emak selesai solat sunat. kemudian menunggu subuh. terus ke masjid.

tapi malu itu habis disitu. esoknya pagi sy bangun seperti biasa. resah tetap ada. nahhh tanpa sedar. sy sebenarnya sombong!!
 kemudian sy balik shah alam. balik dengan hati resah. tidur tak lena. tegolek kiri kanan. hati resah. lalu sy baru terperasan. sy sebenarnya terasa kosong.
hati kosong. selolah hilang pedoman. tiada kebergantungan. sy bangun qiam. owh.. sudah berbulan sy tak qiam rupanya. baru sy perasan. sy sudah jarang berdoa. sy leka. sy terlalu banyak ambil mudah semua benda. sy teringat emak. malu.

sy bentangkan sejadah. solat hajat. kemudian buka surah yasin. habis surah yasin, sy tahajud. kemudian taubat. kemudian istikharah. sy ulang ulang sampai empat malam berturut. masyaALLAH. maha suci ALLAH yang berkuasa menjaga hati hati manusia dari lalai dan leka. dari angkuh dan sombong. sy seakan baru tersedar. saya lah manusia yang sombong dan angkuh itu. sy lah manusia yang lupa diri itu.

ALLAH ALLAH.. masuk malam ketiga sy bangun. sy baru terasa tenang. baru terasa diri ini tiada apa apa. selain hanya mampu berharap ALLAH memberi segala bantuan. sy hrp sy istiqamah. takkan ulangi lagi kesilapan yg sy dah buat ni.

semalam sy jumpa kawan lama sy, ekceli. dia junior sekolah dlu. kami satu asrama. dorm seblah seblah. kongsi satu bilik air yang sama kat tengah antara dua dorm.

seingat sy.. last sy jumpa dia 2010. dalam uitm. hampir 3 tahun.  sekarang dia dapat kerja di putrajaya. alhamdulillah rezki beliau murah. sy tanya apa rahsia. dia cakap takde rahsia, cuma kami kongsi pengalaman temuduga. pengalaman kerja, sy nampak beliau ni gigih. sy nampak satu kekuatan beliau doa. doa dari ayah beliau. dari ibu dan bapa.

sy becerita tentang hidup sy dari lepas habis belajar degree. sampai sekarang.  cerita secara ringkas lah.
satu satu sahabat sy sentiasa mengagumi sy yang tak punyai apa apa ni dari sekolah. dialah. sy pun tak tau apa istimewa sy di mata dia. maha suci ALLAH temukan sy dengan orang orang yang hebat.

sy baru perasan. sy sebenarnya dikelilingi oleh begitu ramai orang yang hebat dan tak sudah sudah menyokong sy. menarik sy, memimpin sy ke arah yang lebih baik.
ALLAH Memberi sy dugaan yang sy rasa sy takmampu tanggung tapi dalam masa yang sama, ALLAH kirimkan saya orang orang yang begitu baik, begitu positif, begitu semangat memberitahu sy bahawa jalan ALLAH berikan ini lah yang terbaik.

sy yang sombong. sy yang tidak mahu mengangkat tangan memohon ihsan ALLAH. sy lah yang mencipta kelam itu. semua berpuncak dari sy. sy baru terperasan. astarghfirullahalazim. kilaf ini datang dari saya rupanya.

lepas berborak, bercerita dengan junior sy ni. sy rasa sy lebih tenang. lebih nampak jalan. lebih bersemangat. lebih gagah. lebih kuat. tambah satu lagi kekuatan. tambah satu lagi doa dari mereka mereka yang hebat. alhamdulillah. sy rasa jalan yang terbaik tiada lain selain memilih kebergantungan kepada ALLAH dalam hidup seratus peratus beserta dengan usaha yang gigih.

sy masih sama. leka. lalai. hati mati. bermaksiat. berdoa. angkuh. riak.

sy harap mereka doakan sy kembali ke jalan yang benar. insyaALLAH.. Doakan sy. temui jawapan yang tebaik. sy masih menunggu. pilihan antara dua. moga ALLAH mudahkan urusan sy. dan ditetapkan hati serta yakin dengan jawapan dari ALLAH. amin.


 she is my junior

 it is lea
tah apejenis style.. kepala senget senget. ahahaha 

sy janji. sy takkan berhenti berjalan. mencari sesuatu yang terbaik untuk kehidupan dunia dan akhirat. moga ALLAH redha sy. 

sy suka 'kod pakaian" ni. siyes suke. sy rasakan sy mahu pilih jalan baru. doakan sy. sy bebetul bebetul mengharapkan ALLAH pilih sy, pegang hati sy.

bahagia ini milik ALLAH. pinjaman ALLAH. cuma satu yang sy mampu lafazkan. ALHAMDULILLAH.

PSS: esok sy lapor diri. kerja. doakan sy.

Saturday, October 26, 2013

Eh eh dapat hadiah lagi!

Assalamualaikum dan selamat petang. 

Haaaa ari ni nak cite, sy dapat hadiah lagi. Sebelom balik ke shah alam. Kakak bagi paperbag. Kite godek godek ade baju! Wehuuu baju muslimah. Ecehhh. Kite tau kakak perli kite la tuuu. Heuwwwheuwwww pastu kite basuh baju tu. Taknak pakai lagi. 

Lepas tu kakak ipar datang umah. Borak borak sal study dan tempat kerja sy. Lepas tuuu kakak bagi hadiah! Tudung. Wink winkkkkk. Kite tak bukak lagi. Sebab segan. Hihi lepas beliau da balik baru bukak. Woaaaa tudung tu panjanggg selendang ekceli. Warni pink teranggg! Perghhhh seram sy. Tapi sy suke sangat. Satu sebab hadiah. Dua sebab selendang tu panjang, lebar dan besar, sy rasa beliau buat sendiri. Sebab kakak ipar tau sy suka jahit selendang sendiri. 
Bila da bukak dan cuba selendang tu. Wahh labuhhh sampai bawah perut. Bahagian belakang lepas bontot! Best bestttt! 

Sy bagitau mak, mak cakap haaa cam tu la baru pakai tudung. Elok je. ^_^ ok makkk ok!! Sy faham, sume orang macam nak sy ubah pakaian sy. Sopan je mesej diorg sampaikan. Bagi hadiah dan sebagainya. Hihihi ok baik lahhh sy akan menapak pelan pelan, ke arah lagi baik. Doakan sy, insyaAllah. 

Tadaaaaaa ni la baju dan tudung tu. 


Haaa ladies sangat kann!! Wehuuu 

Alhamdulillah, semalam sy pakai baju dan selendang pemberian beliau, beserta jam tangan pemberian incek pemberi. Rase hati bebunga sepanjang hari. Baju tu sejuk je. Selesa. Tudung tu pulak. Rasa seronok pakai sebab labuh. Jam tu, telekat kat tangan kanan. Rasa betambah hensem dan kacak, gagah bejalan. Hihi

Terima kasih Allah, hadiahkan sy orang orang yang hebat. Yang tak jemu tarik saya ke jalan yang lebih baik! 

Terima kasihhh. 

Baiii 

Tuesday, October 22, 2013

piknik satu famly selingan kaunseling

assalamualaikum,

hari ni 22 oktober besamaan selasa. sy selamat sampai shah alam. festime drive ke shah alam dari kemaman dalam pecutan 80-90km/j. kekadang je cecah 100km/j. lahaiii pahal ni?? felikk felikkkk. xpe keselamatan katenye. ahahahah festime jugak sampai shah alam tengok tengok minyak yang abes 3bar je. ehhhh??? ok saving sangat. kete meragam ke die faham tuan die pokai. bhahahaha. baiii.

 cop. taknak cite perihal hari ini. nak cite perihal sabtu lepas. yakni.. seawak 9.00 pagi *pagi la sangat kannnnn.. sy masih tegolek golek kat ruang tamu. tak tau program ape ari ni.
kemudian, dengan bunyi enjin bederum. *bederum?? 

lalu sy jengah.. haaa abang beserta kakak ipar datang.. yeayyy.. ade anak buah. sonokkkk. nahh anak buah da gemok. baru 4bulan da tumbuh gigi. hebat!!!!

pejumpaan kali ni adalah sebab mesyuarat perihal parenting yang sy tulis dalam entry lepas.
nampakk?? sesi coaching, motivation. bla bla blaaa blaaa. 

seperti yang dijangka, ade pihak yang emosional. pihak yang sedih pilu. yang marah melambung.. yang ilekkk dan bajet cool. yang tegas bak hakim haruslah abang abang sy. yang melambung emosi dan kemarahan. sobb sobb sapu air mata mesti lah mak kepada budak. si nenek.. ilek ilek saba cooling down je.  yang baran tapi cover macam cool adalah kakak. dan sy.neutral. mungkin bakal ibu. sy sy pandang hal ini serius. pendekatan bebeza perlu diambil. sy pilih untuk tidak menengking. tidak memukul. sy pesan juga kepada mereka sudah sudahlah guna tektik kekasaran. abang pon mempunyai pendapat yang sama. jadi kami pilih kaedah kelembutan.

si pesalah. memula angkuh. sombong. taknak mintak maaf. taknak ngaku kalah. namun demikian.
si hakim telah berdiam diri. nampak tangan lalu capai lidi kelapa. haa seikat lidi kelapa ditangan kanan.

sy mula dekat. memberi isyarat kepada abang kedua. sy mencelah.
si pesalah tidak mahu mengaku. mati matian pertahankan hujah. sy mula ugut menggunakan nama polis. dan akan menghantar ke sekolah jahat. nahhh nampak tak cara kasar sudah bermula. lalu si abang ambil alih sesi beselang seli dengan saya.

abang mula meninggikan suara. bertujuan menggerunkan sahaja. sy mula soal siasat. menanya soalan soalan perangkap yang menjerat. berkali kali!! ya berkali kali. kaedah ini sy dapati mampu menjerat pesalah, kantoi dalam hujahan sendiri. nahhh nampak tak macam peguam takkk hahah geli.

suara sy mula bertukar serius. tegas. pandangan tak kalih dari si pesalah. soalan sy berjaya memerangkapnya. MENGAKU BERSALAH!! lantas dengan lajunhya lidi segenggam ditangan abang dihayun laju ke kaki pesalah!! fuhhhhhh meremang bulu roma den. wakakaka... haa dulu kecik kecik penah bebirat sebab lidi tu jugakkk..

lalu si pesalah menangis. sy mula masuk campur hampir 50 peratus. selebihnya abang.
keadaan berjaya die kawal. cerita sebenar becanggah dengan cerita dari sebelah pihak sana. dalam hal ini sy tak salahkan budak ni seratus peratus. nampak berbuatan ini dipengaruhi oleh orang dewasa yang menyuruh budak kecik buat perkara bukan bukan demi kepentingan. sy percaya. budak kecik tidak bijak menipu dalam isu besar. sekian,

sy juga turut memberi barang seketul dua ayat ayat pedih dan tegas kepada si ibu. nahh , sesi tamat oleh kakak ipar sebagai penutup. beliau kan cekgu. haruslan lagi faham kerenah budak budak.

ehh panjang pulak cite ni.. nanti kite sambung lagi. balik topik asal. tadi asal die nak cite pasal piknik kannnn.. jauh pulak melencong.  selepas sesi pebicaraan tu.. kami tukart topik piknik. kakak tekedek kedek keluarkan daging dari peti. daging korban yang selambak tu.. disuruh sy hiris. nak bakar katenye, petang ni g piknik. sume beriya je nampak. tanda setuju la tu.

festime selepas berapa tahun tah.. kami dapat kumpul sama sama. yakni cukup enam beradik.
abang sulung + istri  berserta seorang anak
kakak sulung beserta anak anak tiga orang 
kakak ketiga+ suami berserta anak yang masih bayi
kakak keempat + suami beserta anak lelaki. 
emak
abang yang kelima
dan saya. 
add onn anak jiran duaorang. 

siap masak tung tang tung tang.. sy ambik port buat air dan bakar daging.. haaa keje senang je yang dirembat. ahhahahah

kami gerak tiga buah kereta.

alza
myvi
waja

beserta makanan nahh selambak. tapi satu keping gamba pon tak snap.. lupe sbb esaited.

lokasi: pantai clubmed, cherating. 10minit dari umah sy.

tapi saya bantai lebih 10 minit gara gara telajak. hahaha *aku takkenal jalan. taktau mane clubmed tu.. ahahha

lupe la.... :P abang bebel.. cakap kau tau iCity ngan padang jawa je ke?? ahha ok perli sangat tauuu..

fine!!

sampai je.. terus makan. haaa lapaa  kottt. tunggu sampai lepas zohor baru dapat makan. mau tak kebulur.
da siap makan tu,. ape lagi.. memula hajat hati taknak mandi.. sebab tak bawk towel beserta kain kain tuk persalinan yang proper. namun, selepas tengok abang + abang ipar + anak berbuah dummm dummm terjun  dalam ombak tu.. air pulak membiru.. hohoiiiiiiiiiii takbuleh saba wehhh..

ape lagi. toleh kiri kanan. senyum kambing je kat mak. ting ting tingg belari ke pantai.. yihaaa bummmmmm
hihi selamat kuyup. kat dua jam mandi. legam pulak. baru lepas zohor. matahari segak je terpacak kat kepala kan. tapi mujur hari mendung sikit. hahahaah  sy kalau da jumpa ombak laut bagai ni.. angkat tangan serender. sory la.. wajib mandi kalau takde hal penting.

sebok mandi tibe tangan menggagau benda licin!! ehh remis.. kepah. ketamm hippp hipp horayyy.. semangat lagi nak mandiii..

bagi yang tak kenal. ini kepah. remis. dan ketam. 




da siap mandi.. naik atas.. pegi tukar baju.. opsss baru perasan tak bawak tudung spare. lahaiii.. akibat kretip lebih nilah jadinye.. ahhaah aku rembat je ape yg ade dalam kete.. asal bole tutup kepala segaligus aurat. 



tadaaa.. sempat lagi pisss kan..muke selebek ape ade kesah,.  kbaiii




Monday, October 14, 2013

Hari ini hari raya!! Esok jugak hari raya :p

Assalamualaikum

Mohon kita dalam rahmat الله. Ari ni 9zulhijjah. Yakni 14oktober. Yakni lagi esok adalah raya aji! 

Kat luar hujan baru redA. Sejukkk dia nunnnn sampai ke tulang. Natijahnya sy bekelubung dalam 'gebar' 

Tadi juga hari wukuf di arafah. 
Hari doa dimakbulkan. Hari penih dengan keberkatan. Puasa. Doa. Zikir. Tasbih. Tahmid. Takbir. Ayuh buatlah semampu yang ada. 

الله saja tahu isi hati sy. Melonjak lonjak mahu berada disana. Wukuf bersama di arafah. Suatu hari nanti insyaAllah. 

Hari ni. Tahap kemalasan ya ampunnnnn maxima!
Mak kejut sahur. Kejut qiam.  Bangun sambil mata  tekedip kedip nak tanak bukak. 
Menonong g bilik air. Huihhhh sejukkkkk. Hujan pulak lebat takyah cakap lah. Kalau tarik selimut lagi nahhhh subuh melepas lah jawabnye. 

Da siap solat. 
 Sahur minum air je. Tak rase pulak bak makan. Sementara tunggu subuh. Haaa sempat lagi tarik blanket. Hahah mak potpett popett. Bebel lah ape lagi. *bangun lahhh zikir. Tasbih. Doa. Ape pulak tidooo hari hari baik macam ni! Tak rase nak menghargai ke?? Kang esok mati takpayah jerit sesal. Takde pekdah! 

Nahhh nampak ayat penyata mak yikam hati ai lajulaju. Pedih!  Pis mak pisss. Sejuk laaa. K bai baik bangun lajulaju kang kene debik belakang pulak. 

Err subuh mak g masjid. Sy pulak haaa laju g kat dapur amek wuduk balik. Solat. Toleh kiri kanan. Err sunyi je. Ok tarik blanket selow selow. Zzzz *betuah punye budak, ujar mak. Hahaha kali ni je. Pelisss 

Nampak simptom ape kat situ. مالس. Malas.
 Haa bukankah parah!?

Aiyakkkk balik umah je. Kemain malas. Dari subuh tadi. Sampai petang. 

Bangun tido. Main ngan anak buah jap. Telelap depan tibi. 
Ehh tetido. Bangun keluar beranda. Amek henpon toleh kiri kanan. Sedar sedar tido! Bangun dari kusi tu. Melepek kat tikar. Tairk bantal. Tido. Ok ini teruk. Pg dapur basuh kain. Mak bebel kain tak sempat kering nanti katenye. Petang ujan. Esok da raye. Haaa nyaring suara. Hahaha mampuis anak dara dia buat tebiat mintak lempang kali ni. 
Siap basuh kain. Mop lantai. Konon elak ngantok. 
Keluar balik depan beranda. Ehh tido! 
Hampehhh. Wuwuwu tak tau kene mandrem ke hape. Tapi ari ni ngantoknye maaakkk jenabbbb kemain bahye! Malas tahap dewa. 
Tahap malas die. Sampai nak bukak mata pon malas. Angkat tangan pon malas. Cenggini taklame jap g datang la tangan emak debik kat blakang hahahahah larikkkk. 

Tegolek golekkk depan tibi. Nak gi sambung lesen hajatnye. Tapi kat depan tibi dari tadi lagi. Hahaha terok. 

Lalu seblom mak datang debik. Baiklah sy g mandi siap solat zohor. Zohor awal kan. Kul 12.59 pm. Da siap solat. Konon nak g jpj. *konon lah semate rupenye!! Bole lagi telelap sekejap lepas solat tu!! Wakakaaa ini bahye. Da tesedar tu Bangkit terus. Ajak mak g banda. Nak sambung lesen. Kang esok balik kampung takpasal duit terbang bagi kat abam polis. Hihu 

Tadaaaa lesen baru!

Hukalohhh die ikut gamba kat ic. Lalu bila sy tampak seperti bola. Dem. mata sepet. Pipi timbul dengan jayanya. Hahahahaha piss pisss 
Tadi nak tukar alamat. Ni alamat lame. Saman sederet sampai kat jb hahah mampuih kene bebel. Kantoi situ je. :p 
Tapi tadi si cik jpj tu cakap kalau nak tuka alamat kne isi borang lain. Ouchh kne beratur lagi ke. Takpe lah cik ari ni sy da la malas tahap kura kura. Disuruh beratur balik. Haihh lagi dua tahun lah sy tukar alamat. Baii bak je la lesen sy tu balik hahah

Halaaa lagi satu. Tadi kekocoh kocoh sy lupe nak mintak balik lesen lame. Wuihhh syg lesen tu. Hurmmmmm. Mencikk!!! Telek telek lesen baru. Halaaaa apsal sini die tak mintak gamba baru. Scan gamba ic yang dari abad lepas takpenah semenggah. Ehhhh penat tau snap snap gamba baru. Ingat cik jpj mintak gamba baru cam kawan kite buat ari tu. @_@


Haaa ni gamba baru. Time ni snap lepas balik intebiu. Jadinye tudung senget benget pon lantak lahh. Haha xperasan pulak. Ade cermin ke tak nak intai tudung  seblom snap. *same je bulat hahahha kalau gemok xpenah kurus cam ni la jadinye! Baii 😫

Dari pemerhatian, sy syak sy memang nampak garang. Sementelah mate sepet. Mula bulat tembon!! Senyum secoet je?!! Haaaaa garang! Tu la cecite asal nak jadi askar sangat. Tebawak sampai besa! Garang, kelat! 😶 😜 lantak! Hahah

Ok dah! Esok raya! Sy buat korban kat palestin tahun ni. Moga ibadah sy diterima. Meringankan beban derita saudara sy disana juga. Amin yaAllah. 

Kat dapur ada kuah kacang beserta nasi impit. Makanan tradisi umah ni dari sedekat lalu. *dan dan makanan tradisi. 
Tau nape sy cakap tradisi? Sebab dari kecik tiap tahun wajib la ade nasi impit tu.  Dari dulu dulu mak buat sendiri. Masak nasi lembik masuk dalam bekas tekan tekan, alas kain.  tindih dengan tong air atas periuk nasi tadi. Esoknye bangun jadi nasi impit. Potong idang! 

Sampai sekarang mak beli je yang segera. Suh orang lain masak. Alasan sbb die tak reti masak yg segera tu! 

Haaa nasi impit ade jugak tiap kali pagi raye. Hahah tapi sy tak suke. Makan makanan lain je lah. 

Kat dapur tu juga ade ketupat palas. Ade bahan bahan nak buat Nasi  ape tah tadi tu hurmmm nasi mandy kot. Arab arab gitu. Tah la ape name die. Kakak buat. Ade gulai dalca. Ayam xde nampak lagi pon. Suke kakak buat. Mak malas katenye. Siapkan bahan ngan dalca je tadi. Lepas tu tinggal. 

Sy? Sy tak buat ape kali ni. Kan da cakap tadi. Malas! *mampus mak metua reject aku! 

Tu ha kat ruang tamu anak sedara tegolek golek tido. Cammane tah sorang ni bole telepas tido sini. Hahah yang lain awal awal da kerah balik. 

Raye ni tak meriah. Sejak sume da kawen nk. Tak bes langsung. Umah mereka lak sekangkang je. Esok lah datang kedek kedek. 

Abang da balik kelaut. Keje la tu. Tak de lagi raye kali ni. Haihh. Esok sy ngan mak balik kampung. Esok kot! Takpon lusa! Tengok lah tahap kemalasan bekurang ke tak lagi! Hahahah 

Cam bese la kamj balik bedua. Kami je yg single! :) wink wink

Mak nak balik ziarah kubur abangnye. Kat pulau pehentian. Nak sangat balik kampung.  Taktau la laut gelora ke tak. Sekarang da mula ujan lebat. Tengkujuh! Kalau gelora. Takdapat balik kampung lah. Pegi besut je la. 

Esok raya. Lusa pon raya! Hihi sy seronok sbb dapat makan banyakkkkkk! 

Esok tak saba nak solat raya. Mohon الله panjangkan usia kami sekeluarga kearah kebaikan. Amin. 

Copp baju raya taktau kat mana. Lahaiii jubah cam tak bawak balik je. Ceittt

Ok undur diri dulu. Doakan sy dapt redha dan berkat الله.  Syafaat rasul allah. 

Doakan sy terus diberi nikmat iman dan islam. 

Maaf atas segala kilaf. =) 

Sunday, October 13, 2013

Kalau telus, pahit! Tak pelik

10zulhijjah mendekat. 

Pulang ke desa, ketemu sama bonda.
Sarat menggalas cerita. 
Mahu khabar pada bonda. 

Sampai sahaja. Bonda diberanda. 
Owhh khusyuk bercerita dengan cucu sedara. 
Aku terus saja bersila.
Menyelit depan bonda. 
Apa saja bualannya aku angguk sahaja. 
Tidak bersuara.

Tidur malam kali ini seperti biasa
Berteman bonda.

Sesekali berdengkur halus sahaja
Penat benar dia
Lagi sedang meniti hari tua
Bebekal kudrat tak seberapa
Dikerah dari pagi hinggah senja
Tidak pernah mengeluh pula.

Wajah bonda tampak masih sama.
Cuma garis garis halus dimuka
Makin jelas dan nyata.

Bonda.
Tangan tua bonda
Yang Mengusap aku dengan cinta
Sepenuh jiwa da raga
Sudah kedut sejuta.
Tapi ada bahagia yang sama
Ditelapak tua bonda. 

Bonda.
Tidak punya apa apa
Tidak kaya
Tidak punya harta
Bukan saudagar permata
Bukan

Cuma yang biasa biasa
Si miskin menderita
Hidup cukup apa yang ada
Tiada kereta
Rumah tiada besarnya
Pondok usang cuma
Tunggu rebahkan tiangnya.

Tapi bonda
tidak pernah putus asa
Memberi kami ilmu agama
Mendidik kami dengan apa yang ada
Supaya jadi insan berguna
Katanya kelak Allah tanya 
Jawabnya apa 
Kalau sekarang tidak berusaha.

Bonda.
Butir bicara kali ni dengarnya keras 
Apa bonda berkias
Tapi tegas!

Butir kata bonda kali ini
Aku teliti,
seperti menggari hati
seakan mahu aku mengerti
Bahawa mana lagi aku nak pergi
Kalau tidak pulang pada Ilahi.

Bonda,
Dia sedarkan aku.
Aku yang beku
Kelu
Tersedu.

Kata bonda
Pahit
Tidak cantik
Lorong sempit
Hati tercarik
Rebah 
Impian punah 
Masalah tiada sudah
Jiwa gundah
 
Itu hidup

Megah
Rumah mewah
Musuh bersepah
Tangan menadah
Bahgia
Kecewa
Papa kendana
Derita

Itu juga hidup.

Jadi apa?
Nahh
Pokoknya Tuhan ada
Dunia ini DIA punya.
Jangan pernah lupa
Kita tidak pernah ada upaya!

Kalau sesekali 
Rasa berdosa
Itu peringatan pada kita
Hidup dalam noda
Tempat dia neraka
Tiada ubat selain nasuha

Nasuha
Tiada berbayar tiketnya
Tiada dijaga malaikat juga!
Pintu masih terbuka
Tunggu apa?
Balik lah pada dia.
Sampai bila mahu becanda?

Hidup tersepit
Pahit
Lorong sempit
Itu tanda hati sakit.

Telus itu katannya enteng tapi payah
Jangan nak 'bedakyah'
Cakap ia tak susah

Apa lagi
Ketuk minda sendiri
Tanya hati
Apa ia mati?
Kalau tak mahu lalu jalan berduri
Jangan mimpi nak hidup sendiri
Konon bedikari! 

Kalau tak mampu
Jangan merapu
Tak perlu Tunggu di situ
Bukan ada boleh bantu kalau hati batu.
Sekarang apa? Ragu ragu?

Bonda
Dia tinggal aku disitu
Temangu
Menompang dagu
Tiada sendu. 

Cuma aku kelu. 







Monday, September 9, 2013

Tunggu apa? Adam?

Ku toleh jauh ke dalam dasar hati
Apa yang aku cari
Jasad serupa mati. 
Hidup umpama tiada erti
Kalau mati lagi ngeri.

Ku toleh ke dasar hati. 
Apa yang aku cari
Kalau bukan lelaki
Bakal imam yang sejati.

Ya. Desir ombak itu
Bunyinya damaikan hati yang merindu
Ya. Sapaan angin bayu 
pesisir pantai desaru
Sekali sekala membawa bersama titis titis sendu
derita yang bersarang berabad lama jadi tamu

Tidak aku tahu 
Apa yang meluru
Sampai aku tersedu
Lari dari rindu
Mengcengkam saban waktu.

Aku. 
Apa yang aku cari
Dari hari ke hari
Membawa hati
Seperti sepi
Tapi tidak ditemui apa intisari

Aku. 
Menitir bibir pantai,
 mengejar ombak
Menghidu bau ini. 
buat hati makin sebak. 

Saban hari.
Tempat aku disini. Dilaut ini. 
Bau hanyir
Angin semilir. 
Deru ombak
Kian mengocak.
Pepasir memutih
Itukah sedih.
Nyior melambai
Seakan merungkai
Kicau burung
Rindu bertarung. 

Semua menggulung rindu.
Yang tak henti datang bertamu
Ulik hati sampai sebu

Lalu apa yang aku cari. 
Penat berjalan lalu berhenti
Beteleku sedari dihinari.
Itu tanda hati sepi. 
Jangan terbuai dalam mimpi.

Aku.
Apa aku hidup dalam kenangan?
Membuai harapan
Menunggu putera idaman
Mabuk dengan cinta tiada sepadan
Walhal itu semalam
Yang seluruh kenangan bakal padam
Saban waktu makin kelam
Tinggal cuma parut dalam.

Aku. 
Apa yang aku cari
Intai dari kamar sendiri
Nampak kosong tiada penghuni
Seakan hari tiada mentari
Hidup bukan seperti bidadari
Kalau lupa pada ilahi.

Apa yang aku cari 
Tidak lagi aku temui
Cumanya nanti
Aku mahu pelajari
Jangan pernah berhenti 
Kalau bahgia yang dicari

Adam itu
Ajar aku benamkan rindu
Tahajud kalau syahdu
Jangan lena di tempat beradu
Bimbang rugi dimakan waktu
 
Adam itu, 
ku menunggu
Waktu dia pulang bertamu
Bawa secebis ilmu
Untuk aku tumpang kasihmu.

Adam itu, 
Ujarnya
Aku perlu pulang ke desa
Bawa bersama hati yang luka
Jangan mengejar ombak sahaja
Itu kerja sia sia

Adam itu,

Katanya aku perlu balik segera
Genggam erat sendu dan duka
Jangan sampai tinggal sisa
Balingkan saja
Kalau takmampu bawa bersama
Takut nanti bertambah bisa
Merobek jiwa angkara cinta

Adam itu,
Suruh aku segera
Pulang pada DIA
Tiada dengan apa
Selain cari pemilik rusuk jua.
Dengan dia bersama
Menjadi imam harapnya
Moga pulang bekalnya ada
tidak tandus di masyar sana


Adam! Mana?
Aku cari suara dia
Tepinga pinga
Suara ombak makin bergema 
Menutup gegendang telinga
Teriak hati tidak bersapa
Apa tadi bicara dia?
Ajak aku pulang sebelum senja!

Adam!
Mana dia?
Teruskan bicara
Sampai bila bila


090913_14:18




Wednesday, September 4, 2013

Bayang siapa?

Kalau bisa aku tinggal di sana
Tidak mahu aku bawa bersama
Kalau bisa aku leraikannya
Tidak mahu ku kendong duka

Pelarian aku hajatnya 
Kerana mahu tinggalkan ia
Mahu tinggalkan semua cerita
Biar semua disana.  

Pelarian ini terlalu lama.
Terasa ngilu tumit
Kerongkong kian memerit. 
Kucari hentian di kala panas terik.

Lalu hentian ini dipilih sebagai teduhan
Bawahnya ada bersama musafir jalanan
Mengenal mereka ibarat satu perancangan
padanya ada ilmu kehidupan
Yang perlu aku teguk, jadikan pedoman.

Musafir jalanan
Mereka ibarat medan persekolahan
Memberi ilmu kematangan
Untuk aku teruskan perjalanan.

Kalau bisa aku mahu tinggal ia di sana.
Tidak mahu ku bawa bersama.

Lelah itu rupanya aku kendong semua
Pahit itu rupanya datang bersama
Tidak aku tinggal disana.

Cumanya pelarian itu.
Membuat hati aku jitu
Terus kelu
Membisu dalam rindu.

Perlarian itu, 
Dalamnya ada sendu
Terus membelenggu
Taman hati dengan cinta syahdu,
Yang tidak ku tahu apa ia madu atau candu?

Hentian tadi
Tempat aku berhenti
Melerai lenguh sendi
Rupaya menjerat hati
Menyekat cinta jangan pergi
aku bagai dalam mimpi
Harap ia cinta abadi 

Ahhh jerit pada hatii
jangan jadi jenin
Berangan sampai pening
Harap putera jadi pendamping
Sedang hati makin camping
Sangka dahan rupanya ranting
Tunggu masa mahu terguling
Nahh mana dia putera bersampin
Ulik lagu cinta guna seruling. 

Kalau bisa, aku mahu tinggalkan ia

Tapi apakan daya
Rupanya tiada upaya.
Kubawa bersama.

Aku berhenti berlari,
Sesekali duduk sendiri
Jenguk dalam hati
Cari erti sepi yang tak pernah mati.
Owhh rupanya aku lupa ilahi
Abai segala janji 
Tidak aku tepati setelah turun kebumi

Aku, tidak lagi berlari
Menjengah peribadi
Apa lagi yang aku lari
Kalau itu bayang sendiri?

Aku yang hina
Lupa dan leka
Pada DIA semua empunya
Sedang jasad pinjaman belaka
Sombong dan angkuh bagai cari bahana
Lupa diri sang pendosa. 
Menunggu masa dibicara oleh empunya.

Apalah ertinya 
Perlarian bagai sia sia
Jika tiada ilmu didada
Maka jadilah aku jahil belaka
Sampai bila bila. 

050913_01:30am
 

Tuesday, August 20, 2013

Aah aku suke!!

Assalamualaikum dan selamat pagi.

Hari ni bangun pagipagi. Kerja. Heyyyy heyy kerjaaaaa!!!!

Usai solat subuh, meluru tengok katil. Sobbbb nak sambung tido sminit lg bole tak? Ouchhh mate lebam. Tido lambat. 

Err errr sy nak cite kesah sy sesat kat tempat yang sy selalu lalu. Ehh bukan sahaja selalu bahkan kerap juga!!

 sy ke damansara. Berjumpa seseorang. Ding dong ding dong magrib.. Sbb da lepas bebuka agak lambat tggu isyak. lepas solat isyak terus gerak balik. Bedesup  tekan minyak dengan gaye sumaker sebab nak balik selesaikan hal kat umah serta kawan ade mintak tolong. Dari damansara tu ke shah alam takde la sampai sejam. Kalaupon jam teruk, siang hari je la. 

Tapi waktu nak balik tu otak beselirat pikir. Kalah wayar letri dalam tivi tu. 

Tah macam mane sy masuk 'exit' lain, bukan shah alam. Tibetibe da nak sampAi exit puchong. Biar betol.. Ehh??? ok takpe la bole balik ikut puchong tp exit hicom. Ok terus amek lane hicom. Sambil otak ligat pikir, merewang tah sampai ke benua mana.. Da tesedar sy tersalah 'UTurn' sebelom tol dan menghala patah balik ke putrajaya. Sobbb sy fenin. Pahal pulak pusing sedangkan memang nak balik umah. Allah tingtong sgt ke? Ok baikkkklah. Putrajaya tu jalan laluan harian sy. Jadi sy rasa konfiden bole cari jalan pintas. *konfiden ok. Baiiiii karut.! 
Bedesup tekan minyak.. Amek putrajaya exit shah alam. Tak cuak sangat sbb selalu drive balik putrajaya malam. Lagipon time tu awal lagi. Tibe tibe rase hilang. Tengok balik board, ehhh dengkil? Seremban? Ape sy sedang buat ni!!! Besiar siar ape memalam buta kat tengah hiway.. Ok fine!!! Pujuk hati. Fokussss!! Jangan merewang lagi otak tu. Drive lea drive!!!! Stay focus!!

Sy pusing balik exit alamanda. Terus ke shah alam. Jalan yang sama sy lalu kemarin. Cool lagi time tu. Drive pelan sket. Dengan harapan tak hilang punca. Masih kekal fokus dannnn paling penting tak lalu jalan yang tak patut!!! 
Dan lagi sekali mata sy tepandang arah tol teluk panglima garang. Teluk panglima garang????? Weiiiiii jalan gelap mane aku lalu ni. Ini klang. Ok baiklah waktu tu memang bebel kat diri sendiri. Ape yg sedang belaku ni. 

Homaigodddd ape aku da hilang akal ke. Tengok jam da pukul 11. Ehhh jap bukan tadi baru pukul 9malam ke? Ape ni? Gurauan ape ni. T_T. 

Oke oke stay rilek.. Sesambil otak laju cari exit ke klang. Sy pilih jalan banting. Terus amek hiway ke shah alam. Exit alam impian. Woooow sebbaik banting tempat laluan waktu bulan pose baru nj. Kalau tak, nak sesat kemana pulak agaknye kali ni!!! Pordickson???? Aa kalau sampai ke Pd sahhh sy akan sendiri drive hospital. Itu petanda sy dalam zon bahaya. Amat bahaya. 

Da la panglima garang tu ke shah alam sejam jugak. *cammane aku bole sampai sini?? Tengok henpon ok fineeeee betry takde. Hitam kelam. 

Dalam tingtong tu sy pilih hiway kesas balik ke shah alam. Fuhhhhh atlast jumpa jugak jalan pulang. Tah pape. Xpenah seumur hidup duk shah alam drive pelik macam ni. 

Yang sy pelik jalan jalan yg sy sesat tu sy lalu selalu. Bukan takpenah lalu. Cammane bole hilang arah. Xprasan langsung signboard. Rasr takde signboard. Tak nampak. 

Fuhhh sampai umah peluh peluh. 
Otak maintan musykil. Pahal teruk sgt diri ini. Owhhhh mentalkah? 

Siyes suke gile sesat cam ni. Lagi lagi sesat kat tempat yang bese lalu!!! Rase owhsem. Minyak dari full sampai tinggal 2bar. Nampakkk terbaik?? 

Zzzz 

Out dlu. See u then. Bai

*sampai ari ni sy musykil akan kejadian ini. Siyes musykil tahap golden level. 

Sunday, August 18, 2013

Yg jahil masih sy

Assalamualaikum dan selamat petang. 

Moga kita terus dipelihara iman oleh Allah.. 

Seperti yang kita sedia tahu, di kaca tivi. Di dada akhbar, di laman sosial muka buku. Di mana sahaja media massa sa cetak menguar uarkan perihal gelodak dimesir. Syria, iran juga palestin. Membunuh dan terbunuh hari demi hari mangsanya ialah rakyat jelata. Yg tidak punya apa apa. 

Cumanya ketepatan media menyiarkan tidak diketahui tahapnya. Justeru pilihlah sumber yg kita yakini. 

Panduan dan pedoman untuk kita di malaysia.. Yang katannya aman. Persoalannya aman kah kita?
Sedang masalah akidah tidak pernah sudah. 

Allah..
Sy lah yg jahil itu..
Yang takut azabMu. 
Yang takut fitnah dajjal (laknatullah)

Allah.. Lindungi sy dan keluarga.

Tadi sy terbaca satu post oleh kenalan facebook https://www.facebook.com/Msa87/posts/10201268389983939

Mencoretkan perihal isu sekarang. 

Terbaca juga beberapa post oleh ustaz zahazan

Adalah lagi. Beberapa buku.. Mengenai khiamat. Dajjal dan yaajuk yang pernah sy baca. 

Mesir juga dirampas dan di injak haknya dek kerana tali barut. Yakni kejatuhan berpuncak dari mesir sendiri. Yang besetongkol dengan yahudi. Demikian sejarah mesir pernah menceritaka kisah demi kisah. Yang harus kita jadikan pengajaran. 

Sy pandang ke arah diri sy. Jahil itu milik sy. Cetek ilmu juga sy. Sy pandang ke dalam hati sy. Sy kah ummah yg seperti buih dilautan itu? T_T 

Sy lalui jalan jalan di ibu kota.. Bandar metropolitan katanya.. Ada anak sebangsa sy disitu, sedang seronok mengecap 'keamanan' di malaysia. Saban waktu rasa pedih dan sedih. 
Tiada beda ramadhan mahupun syawal. 
Hening dinihari masih di jalanan, meski tahu ramadhan ada fadhilat seribu malam yang tidak ada dalam bulan lain. 
Seronok mereka tanpa endahkah bulan mulia.. Meneguk air 'seronok' memeluk erat jejaka dan gadis dengan baju separuh telanjang. 

Maka pandang lagi ke dalam hati ini.. 
Saya lah sebagian mereka itu yg seronok tanpa sedar bahawa bumi kian tenggelam. 
 Saya lah sebagagian dari mereka yang leka dan lalai itu. 

Rapuh dan kian meruntuh.
Agama dipandang ampuh. 
Akidah tidak mahu disentuh
Diam dan bepeluk tubuh
Bukan negara kita yang diceroboh. 

Allah.. Turunkan azab bagi musuh islam sebagaimana engkau pernah menghancurkannya terdahulu. 

Allah selamatkan negaranegara islam itu dari tangan musuh laknatullah..
Selamatkan juga malaysia dari kecaman dan ancaman jahiliah. 
Satukan hati hati pemimpin kami agar bangkit dan bejuang besama islam. 

Allah buka dan pegang hati saya.. Hati hati orang orang yang saya sayang agar terus diberi nikmat iman dan islam. 
Lindungi kami dari fitnah dajjal. 
Lindungi kami dari terus hanyut dalam mewah yang sementara. 

Allah..
Dunia hari ini sudah berada dipenghujung usia.. Bakal musnah dengan kekuasaanMu. 

Jadikan aku ummah yang bukan seperti buih dilautan. 

Nabiku,, sampai saat ini aku masih tersedu tiap detik mengingati betapa kau menyintai dan merindui aku, ummahmu meski kita tidak pernah ketemu. 

Nabiku, rasulku, junjunganku

Akulah yang jahil.
Tidak mahu aku menjadi ummah yang kau tangisi kerana kehinaan yang aku sendiri pilih. 
Moga aku dipilih Allag untuk syafaatmu. 
Aminnn

Bumi anbia saban waktu menangis. 
Islam diperjuang terus terusan oleh mujahidin..
Moga kalian syahid dijalan Allah yg dijanjikan syurga..

Sedang aku sering tewas walhal sekadar jihad melawan nafsu sendiri T_T